Jom terus MEMBACA...


Mahasiswa merupakan golongan yang akan memimpin dan menerajui kepimpinan sesebuah Negara pada zaman akan datang. Persedian yang perlu dan wajib dibuat adalah dengan pengetahuan melalui pengalaman dan pembacaan. Medium yang biasa di gunakan ialah melalui pembacaan menerusi laman web, surat khabar, majalah dan banyak lagi. Fokus kita adalah pembacaan melalui medium buku.Khususnya mahasiswa Al-Azhar, yang rata-rata hanya mengfokuskan budaya pembacaan pada kitab kuliah.Sedangkan kalau kita lihat, bumi ardil kinanah ini merupakan bumi yang pernah melahirkan ulamak2 yang tersohor di dunia pada suatu masa dahulu, yang di mana ilmu pengetahuan dan pengalaman mereka sangat luas untuk di buat perbandingan dengan kelahiran mahasiswa masa kini yang hanya tertumpu pada kitab kuliah yang telah ditentukan silibus pembacaannya oleh doctor atau dotorah.Terlalu sikit manfaatnnya jika tidak di beri peluang kepada diri untuk membuka helaian pada buku2 atau kitab2yang lain.

Mengikut penghayatan kita mengenai sejarah buku bermula dalam kehidupan seorang manusia, apabila orang Mesir sendiri yang mencipta kertas papirus pada tahun sekitar 2400 S.M. Adapun kertas papirus yang ditulis tulisan ini digulungkan untuk menjadi “skrol” (scroll), dan diyakini merupakan bentuk buku yang paling awal.

Buku memasuki satu era yang baru apabila industri kertas menjadi mantap. Kertas dipercayai muncul di Negara Cina seawal-awalnya pada 200 S.M, selepas itu teknologi ini dibawa oleh pedagang Muslim ke Eropah sebelum abad ke-11. Dengan adanya kertas, penulisan menjadi lebih mudah kerana kertas mempunyai ciri-ciri mudah disimpan dan juga tahan lama.

Amalan membaca buku tambahan dikalangan para mahasiswa di universiti khususnya mahasiswa aktivis ini masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan para pelajar universiti di luar Negara lain seperti Jepun , orang Jepun sangat suka membaca. Bahan2 bacaan mereka terlalu banyak, dan sangat murah, berbanding dengan kita selaku mahasiswa Islam. Secara purata mahasiswa kita hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian. Dapat kita fahami bahawa mahasiswa sangat lemah dalam pembacaan. Dalam tiga tahun tempoh pengajian puratanya 4 buah buku setahun. Perkara ini dilihat amat memalukan kerana mahasiswa aktivis di kategorikan sebagai generasi atau golongan intelek yang berpengetahuan luas di mata masyarakat.

Budaya suka membaca di Jepun ini pula, sudah ditanam ke dalam diri anak-anak kecil mereka seawal mereka boleh membaca di peringkat ‘Hoiku-en’ atau ‘Yochi-en’ lagi. Pra-sekolahlah tu. Mereka dibekalkan dengan buku2 cerita, tiap satunya akan ada sekeping muka surat khas di belakang buku, yang dipenuhi gambar yang berulang. Sekali anak itu selesai membaca satu buku, mereka disuruh mewarna satu gambar tadi. Maka berlumbalah anak2 ini membaca sebanyak kali mungkin, sekerap yang boleh, supaya selesai seluruh gambar itu diwarnakan, lalu mereka beralih ke buku yang lain pula.

Sebagai orang Mahasiswa Islam, kita seharusnya peka dengan kekurangan ini. Kerana Islam menggalakkan mencari ilmu, dan mewujudkan budaya membaca. Wahyu pertama diturunkan kepada Rasulullah SAW ialah: “Bacalah…”.Jika kita melihat dalam konteks Sejarah kehidupan sarjana awal Islam suatu masa dahulu, pendedahan mereka adalah tertumpu kepada masyarakat yang banyak membaca.

Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani (wafat: 852H) ketika berada di Syam dalam ekspedisi ilmunya, mampu membaca kitab hadis ‘Mukjam Saghir’ karya Imam Tabarani dalam masa beberapa jam, antara waktu Zohor dan Asar. Kitab tersebut mengandungi lebih seribu hadis.

Fairuz Abadi (wafat: 817H) dalam pengembaraan ilmunya ke Damsyiq pernah menghabiskan bacaan kitab Sahih Muslim dalam masa tiga hari sahaja. Hadis-hadis dalam Sahih Muslim mencapai angka 7,000 hadis.

Imam Syafie (wafat: 204H) dikatakan apabila beliau membaca satu-satu kitab, ketika membaca muka surat sebelah kanan, beliau akan menutup muka surat sebelah kiri dengan tangannya. Apabila membaca muka surat sebelah kiri, beliau menutup muka surat sebelah kanan dengan tangannya. Tujuannya untuk menghadkan penglihatan matanya supaya tidak terlalu cepat membaca.

Jadi,seharusnya kita yang selalu di gembar gemburkan sebagai mahasiswa aktivis islam seharusnya lebih peka mengenai budaya membaca.Bagaimana untuk membuat satu perubahan kepada masyarakat jika kita tidak ada ilmu pengetahuan yang luas mengenai kondisi sesebuah masyarakat.Dan pengalaman yang di timba seharusnya di ambil bagi melengkapkan package kita selaku perubah masyarakat.Antara 2 elemen penting yang harus ada iaitu Pengalaman dan Pembacaan. Kempen Membaca yang telah di anjurkan oleh PMRAM pada bulan September yang lepas seharusnya di teruskan secara tidak langsung, bagi mahasiswa yang merasakan kepentingan dalam membudayakan pembacaan.

Belajar mengambil manfaat dalam setiap pembacaan kita.Pastikan kamus sentiasa berada di sisi jika membaca buku dalam bahasa arab.Tidak susah untuk mempraktikkan jika timbul keinginan yang tinggi untuk melakukannya.

P/S : Membaca juga boleh memupuk budaya berfikir secara kreatif dalam melontarkan idea dan pandangan. :)