" rencah kehidupan "


Adakala Allah hilangkan matahari untuk seketika,kemudian hadir pula guruh dan kilat..Puas kita mencari di mana matahari,rupa-rupanya Allah mahu menghadiahkan kepada kita sebuah pelangi yang indah..
Hanya pada setiap inci kejadian alam ada tersembunyi seribu satu jawapan dan hikmah dalam kehidupan..dan sudah cukup membuat kita lebih kuat dalam menghadapi 1001 macam bahasa tuhan yg berbentuk ujian..Terkadang kita manusia hanya melihat apa yang terzahir TANPA mahu menduga dan menilai apa yang tersembunyi disebaliknya..Walaupun kadang-kadang apa yg diduga jauh dari hakikat sebenar..
" bukan semua yang menggembirakan, sudah cukup baik untuk kita,adakalanya ia menjadi punca masalah yg sangat menyusahkan..Dan bukan semua yang kita tidak sukai, tidak baik untuk kita,adakalanya itulah punca kebahagiaan "
Cukuplah dengan ayat-ayat itu menjadi formula dalam hidup kita seperti yang telah tersedia ada tertulis dalam lembaran kitab suci.. (Al-Baqarah : 216 )
Hiduplah dengan sentiasa memandang sesuatu itu dari perspektif yang berbeza-beza.Bukan Allah tidak kasih,tetapi manusia yang sering gagal melihat dan menilai kebaikan yang terselindung..
Kadang-kadang hidup perlu dilalui dengan selamba dengan hanya menganggap semua masalah sebagai perencah..Yang menggembirakan pula sebagai kebetulan agar yang pahit dapat ditelan dan seharusnya tidak perlu dirisaukan..
" kita hanya hamba yang kerdil yang hanya tahu dan mahu merancang perjalanan hidup,namun segala yang dirancang dalam kamus hidup, tidak semestinya akan kita kecapi kerana semuanya telah diprogramkan awal olehNYA untuk kita "
Hadapi aturan hidup dengan SENYUMAN.. : )