Semangat atau Kekuatan ??

Apabila bertanya tentang semangat..Semangatkah diriku utk menghadapi imtihan yg bakal menjelma tidak lama lagi? Dan apabila soalan kekuatan pula diajukan..Masih berbakikah nilaian kekuatan yg lalu? Atau kekuatan itu perlu ku cipta semula..

Dan mengapa kadang-kadang dalam fatrah imtihan ni, dua perkara ini sering hilang entah kemana..Kemana agaknya ia melarikan diri..dan apa yg kuharapkan ianya tidak lari jauh,jauh dari hati-hati insan yg memerlukan..jauh dari jiwa-jiwa makhluk yg menginginkan..kerana dua perkara ini sangat penting untuk disatukan..dan tidak berfungsi salah satu jika ianya tidak saling menyatu..

Dan apa yg pasti,ku akan mencarinya dalam segenap ruang kosongku..ku pasti akan kutemuinya untuk melengkapkan lagi suasana pembelajaranku didalam fatrah yg sememangnya diriku sangat memerlukan dua perkara ini..kerana terkadang dua perkara ini ada tersembunyi didalam setiap jiwa-jiwa hamba..kita manusia hanya mapu untuk berusaha menggali setiap pencarian tersebut,akan kutemukan ia dipersembunyian itu..

Kerana diriku penah terbaca mengenai perkara tersebut, bahawa dua perkara ini mesti menyatu antara satu sama lain..kerana,
Sesungguhnya KEKUATAN itu akan sering hadir jika rasa SEMANGAT dalam diri itu tidak pernah hilang..benarkah begitu? dan yakinlah dengan rasa semangat yg telah dihadirkan..genggamlah ia supaya tidak hilang lagi..dan kekuatan itu harus dicari seiring dengan rasa semangat itu..jangan pernah mmbiarkan rasa semangat itu luntur kembali..

Salam Imtihan! Salam Mujahadah!