" KALIMAH KERAMAT DALAM MEMBERI NASIHAT ` TAKUTLAH PADA ALLAH ` "



Setiap kepujian adalah hak tuhan alam semesta..Maha suci Allah diatas setiap penciptaan-NYA..Dan bersyukurlah kita masih dikekalkan dengan nikmat iman dan islam.Dan antara salah satu nikmat terbesar yg masih lagi kita merasainya,adalah nikmat bernafas menghirup udara,melihat alam semesta setiap penciptaan-NYA..


Untuk entri kali ini,tiada apa untuk ana berkongsi dengan kalian..Hanya sekadar secebis ilmu yg dapat dipetik dari pembacaan..Apabila ana meninjau untuk seketika dari blog2 ahli-ahli yg lain,terasa sungguh diri ini sangat lemah dalam thaqafah,ilmu penulisan dan sebagainya..Dan ana anggap ini adalah sebagai satu cabaran untuk semua pembaca supaya jadikan sesuatu yg kita lihat itu diambil sebagai satu peluang untuk kita..Tidak begitu? Peluang berbentuk bagaimana? Cukuplah dengan ana katakan peluang dalam menambah thaqafah,ilmu2 dari sudut isu semasa dan seterusnya menambahkan lagi pembacaan-pembacaan kita dari segala bentuk atau jenis buku.. Kerana semua manusia mampu untuk mencontohi manusia yg lain dalam membuat amal kebaikan..Kerana kita sebenarnya mampu untuk menyampaikan dakwah dengan menulis..Seandainya semua manusia dapat melihat ianya sebagai satu peluang,maka akan ada disana,kemajuan ataupun pembangunan selaku kita penuntut ilmu Allah dalam menyampaikan dakwah Rasulullah S.A.W..

( Bahawasanya setiap dari hamba itu menanggung dua hak atas dirinya,HAK MILIK ALLAH dan HAK MILIK MANUSIA)

Bagaimana kita boleh katakan dengan HAK MILIK ALLAH itu? Yg terkadang setiap hamba lalai dalam menunaikannya..Maka Rasulullah S.A.W berwasiat,"Bertaqwalah lepada Allah dimana pun kamu berada" dari kalam Rasulullah itu bermaksud,tidak kira dimana saja kau berada baik ditempat sepi atau tempat ramai,maka sesungguhnya kau perlu bertaqwa kepada Allah..
melebihi keperluan kita kepada air atau udara.Sedang orang yg tidak bertaqwa,akan selalu mengalami kehinaan dan segala persoalannya takkan selesai.. Kerana apa? Kerana ia memandang semua yg datang adalah bukan dari tuhan..

Ibnu Qayyim dalam bukunya: Al-Fawa`id mengatakan: " Nabi Sulaiman a.s berkata : " Kami telah mempelajari semua ilmu yg dapat dipelajari manusia dan yg belum mereka pelajari,namun kami tidak mendapat ilmu yg paling agung dari BERTAQWA KEPADA ALLAH..Oleh kerana itu,bila engkau ingin memberi nasihat kepada seseorang yg engkau cintai,anakmu,temanmu atau tetanggamu,maka nasihatlah agar bertaqwa kepada Allah..

Dan Ali bin Abi Thalib berpendapat taqwa itu adalah,Al-Khauf minal julil (takut kpd Allah yg maha agung),Al-`Amal bittanzil (mengamalkan al-quran dan sunnah),Ar-Redha bilqolil (rela atas pemberian yg sedikit) dan Al-ish`dad liyaumirrahil (menyiapkan diri untuk perjalanan akhirat)..Ta`rif taqwa menurut sebahagian ulama` yg lain ialah bahawa engkau menjadikan pelindung antara dirimu dan azab Allah..

Ape yg boleh ana kaitkan disini,cukuplah dengan kita sentiasa meletakkan Allah itu dihati.Bilamana kita sudah melakukan sedemikian,maka kita akan sentiasa berhati2 dalam setiap tindak tanduk kita..Sukarkan? Lebih2 lagi dari gerakan hati kita..Mohonlah doa dari-NYA supaya kita sentiasa dibawah lembayung hidayah dan rahmat-NYA..

Hati,
Dikala hatiku masih berbolak balik,
Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti,
Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin,
Aaargh, lemahnya diriku kerna sering tertewas!
Hati, Kerapuhan hati kian meningkat,
Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku,
Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini,
Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya,
Hati, Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku,
Ku tetapkan hati , Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi,
Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih,
Hati, Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya,
Agar sentiasa terpelihara, Kerna, terlalu lemah untukku memeliharanya,
Ya Allah, Sesungguhnya aku mengerti ,
Hati ini hanya untukMu, Ya Allah,
Hanya padaMula aku berserah, Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali ,
Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi,
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu


Moga dengan setiap gerakan hati-hati kita dapat menambah rasa takut kita kepad DIA..Rabbul Jalil..


Hati akan sentiasa lemah jika ianya tidak didik.........